Wat is eigenlijk de functie van het wortelteken?

Aangezien een wortel gewoon tot de macht één tweede is. Net als dat de vierdemachtswortel ook gewoon het zelfde is als getal tot de macht één vierde.

Gemakzucht kan het niet zijn dacht ik, omdat het met herleiden alleen maar meer werk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K

Het beste antwoord

Voor veelgebruikte bewerkingen of combinaties worden wel vaker aparte symbolen bedacht.

Worteltrekken komt vaak voor, vandaar dat het overzichtelijker is om daar een apart teken voor te gebruiken.

Het is ook eenvoudiger: je kunt een kind van 10 best uitleggen wat worteltrekken is, en het kind zal dat begrijpen. Maar probeer datzelfde kind maar eens uit te leggen wat het verheffen tot de macht 0,5 betekent... dat zal je niet lukken.

Overigens bestaat niet alleen de gewone wortel, maar ook de derdemachtswortel, de n-de machts wortel, en zelfs de 6,2-de machts wortel. Die kun je natuurlijk allemaal omrekenen naar "tot de macht X". Maar net als de deling niet overbodig is omdat je elke deling kunt omrekenen naar een vermenigvuldiging, is de wortel niet overbodig omdat je die kunt omrekenen naar een machtsverheffing.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zat ook nog te denken aan de eenheid voor kracht, de Newton. Die schrijven we als N. Terwijl een Newton eigenlijk precies hetzelfde is als een kg·m/s² (kilogram meter per seconde kwadraat). Maar ja, dan is N toch echt eenvoudiger en (dus) inzichtelijker.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja. Zou kunnen. Je kunt net zo goed zeggen, dat de "fractionele machten" logischerwijze volgen uit het bestaan van heeltallige machten. Als je weet wat 10^2 is, wat 10^3 is, 10^4, 10^5 enzovoort, kun je snel inzien wat 10^1 is. En 10^0. Die 10^0 klinkt al raar - maar zet hem gewoon in het rijtje, en hij is helemaal niet meer zo raar. Hetzelfde geldt dan voor 10^--1, 10^--2, 10^--3 enzovoort. Als je zo bezig bent, is het een kleine moeite om ook 10^0.5 in het rijtje te zetten. Dan volgt logischerwijze dat 10^0.5 hetzelfde is als de gewone vierkantswortel van 10.

Andere antwoorden (3)

Kwadraat staat voor het getal keer het getal.
Dus 5^2 = 5 * 5 = 25
Wortel is precies het tegenover gestelde.
Dus de wortel van 25 = 5

Toegevoegd na 1 minuut:
de functie van het teken is gewoon aangeven waar het over gaat. Wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je √25 doet, zie je sneller dat het antwoord 5 is dan dat je 5^(1/2) doet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat Danoontje93 in een reactie op dit antwoord zegt: 25^(1/2) inderdaad. Bedankt ;)

Toegevoegd na 19 minuten:
Leonhard Euler dacht dat het teken ontstaan was uit de R van radix (wortel). Later Duits onderzoek wees uit, dat het wortelteken in Duitse handschriften rond 1500 is afgeleid uit een punt met een haal omhoog. Het teken verscheen het eerst in druk voor een vierkantswortel in 1525 in de Coss van Christoph Rudolff, waar ook de tekens '+' en '-' in druk opdoken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25^(1/2)
Schrijven we 4x4=16, dan heet 16 het "kwadraat" van 4.
Dan is 4 "de wortel uit" 16.
"Wortel uit" schrijven we met het bekende wortelteken.

Doet me denken aan een oude limerick.
In Siddeburen was een bok,
Die machtsverhief en wortel trok.
Die bok heeft onlangs onverschrokken,
De wortel uit zich zelf getrokken.
Waarna hij zich zonder ongerief,
Weer in het kwadraat verhief.
Maar het feit waardoor hij voort blijft leven,
Is dat hij achteraf nog even.
De massa die hij huldigde,
Met vijf vermenigvuldigde.