Als het voorstel doorgaat, en de capuchon moet af in winkels/tankstations..moet de hoofddoek dan ook af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
babyfaced waar is je antwoord nou gebleven?

Het beste antwoord

Nee, ik baseer me dan op het krantenartikel dat hiervoor werd aangehaald, dan zou er geen sprake zijn van het verzoek tot het afdoen van een hoofddoekje of bijvoorbeeld een regenkapje.

Nu ik zie dat dit voorstel getoetst zal worden op juridische haalbaarheid spreek ik wel de wens uit dat het niet haalbaar blijkt te zijn, ik ben namelijk tegen alle vormen van ongeoorloofd onderscheid, dit is daar duidelijk een voorbeeld van.

Mijn tweede grote bezwaar is dat in het artikel het dooddoenerargument: "Als je niets hebt te verbergen, kun je ook je capuchon afdoen." wordt gebruikt.

Ik maak zelf wel uit of ik iets te verbergen heb en of ik een capuchon, bivakmuts, hoofddoek of iets dergelijks opzet. Waar is de tijd gebleven dat je eerst iets fout gedaan moest hebben voordat allerlei rechten van je afgenomen werden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tja, wat is een capuchon? Dat moet dan eerst nader gedefinieerd worden. Als een capuchon vast moet zitten aan een trui, dan mag de hoofddoek op blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zowel de hoofddoek als een capuchon....dekken evenveel af...toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar als je een verbod instelt dan moet je dat wel duidelijk doen. Is het een verbod op alles dat het gezicht bedekt? Of dat het hoofd bedekt? Of is het een verbod op specifiek capuchons, met andere woorden: dingen die vastzitten aan een trui of jas? Zolang dat niet bekend is, kan je ook geen antwoord op de vraag geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dus geldt het verbod volgens mij voor ALLES dus ook voor hoeden, petten, etc....daarom ben ik benieuwd of ze daar idd 1 lijn in gaan trekken, dus geldt het voor hoofddoekjes....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag,+1 lijkt me moeilijk om hier een duidelijke regel voor te bedenken
een alpino pet trek je niet makkelijk over je gezicht, een non met een kapje? een militair met een barret? Mijn moeder met een skimuts :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had onder de vraag moeten staan deze reactie ...foutje
De capuchon wordt vaak doorgetrokken tot over de ogen, en de touwtjes onderaan de capuchon worden dan ook nog strakgetrokken. Hierdoor is het gezicht regelmatig niet meer herkenbaar. Dit wordt ook wel vaak met opzet gedaan.

Bij de hoofddoek is dit niet het geval. Deze bedekt alleen de haren, en wordt niet over het gezicht getrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik trek mijn capuchon nooit tot over m'n ogen.. en dat zie ik ook niet bij anderen eigenlijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cindy: er zijn zat jongeren die hun capuchon tot over hun ogen trekken, en dat zijn degenen waar het omgaat heb ik het idee
@loenie: dat is waar, misschien ligt het onderscheid ook wel moeilijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pcies...ik vraag me dus af of daar onderscheidt in wordt gemaakt...of dat er gewoon een eerlijke regel komt dat het geldt voor ALLE hoofdbedekkingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus een capuchon wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet als die over de ogen wordt getrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en een capuchon niet over de ogen getrokken en een zonnebril?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle bedekkingen die het gezicht aan het zicht onttrekken worden bedoeld. Een klotje (kalotje) of een strak gedragen hoofddoekje gaat het natuurlijk niet over.
Mensen moeten herkenbaar blijven. Met open vizier rondlopen.
Dus ook die helmen af!! Dat vind ik pas enge dingen!
maar bivakmutsen ook
Citaat:
"Ze benadrukt dat ze geen mensen met hoofddoekjes een boerka's wil weren. ,,Je moet natuurlijk ook kijken naar wie er binnenkomen. Als een oude vrouw net in de kou en regen heeft staan te tanken en ze draagt een hoofddoekje, ga ik bij het afrekenen niet eerst eisen dat ze haar hoofddoekje afdoet.''

BETA-voorzitter Ewout Klok in:
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi A-man..maar wat is je eigen antwoord?
AWM
14 jaar geleden
Oh, ik wist niet dat dit een meningsvraag was....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hallo copy paste...kan iedereen ;-)
AWM
14 jaar geleden
Dat is zo. Maar het is wel een antwoord op je vraag, want zo weet je hoe de initiatiefnemers denken over deze problematiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar heb jij weer een punt ;-)
Nee dat is onzin, het gaat erom dat je mensen wel kunt herkennen en zich niet verbergen. Inderdaad mensen met een burka kunnen woden geweigerd maar met een hoofdddoek zijn ze nog volledig herkenbaar. Hier speel alleen het veiligheidsaspect.